تخته osb

تخته OSB

تخته او اس بی (OSB) با نامهایی از قبیل چوب او اس بی، ورق او اس بی و یا چوب OSB ، ورق OSB ، تخته OSB خوانده میشود.

تخته OSB تخته ای مقاوم و دارای استحکام زیاد بوده که مناسب جهت استفاده در ساختار دیوارها و یا ساختمان سازی در شرایط هوایی خشک و یا نم دار و مرطوب می باشد به این صورت که این تخته یک لایه بر روی سقف و بر زیر سقف شیبدار قرار خواهد گرفت.

تخته او اس بی در شرایط مختلف آب و هوایی تغییر شکل نداده و دچار تورم نمی شود، این تخته جذب رطوبت بسیار پایینی داشته و چنانچه رطوبت به آن نفوذ کند قابل بخار شدن نیست.

اگر رطوبت به این تخته وارد شود باعث می شود کناره های آن ورم کرده و رگه هایی بر روی سقفی که با شینگل پوشانیده شده است ایجاد شود.

در واقع مقاومت تخته OSB در برابر رطوبت بستگی به موادی دارد که در ساخت آن استفاده شده است پس پیشنهاد می شود در هنگام خرید تخته OSB نهایت دقت را لحاظ فرمایید.

تخته OSB مناسب برای سقف خانه های مسکونی و اماکن

انجمن تولید سقف های آسفالتی در آمریکا، پیشنهاد میکنند از تخته OSB برای زیر سازی سقف های شیبدار که از شینگل پوشانده شده اند استفاده کنید و این محصول باید زیر ساخت سقف باشد.

استفاده از تخته او اس بی در هنگام طوفان های شدید نیز توصیه می شود زیرا این تخته در برابر طوفان ها و بادهای شدید نیز بسیار قدرتمند عمل کرده است.

چوب osb

مزایای تخته OSB

سبک و مقاوم
بدون حفره و شکاف
عدم تورق
مناسب جهت تمام شرایط جوی
ضد آب و رطوبت
مقاوم در برابر انواع حشرات (موریانه و …)
قابلیت بازیافت
رنگ پذیر و نصب آسان
جایگزین مناسب انواع چوب ، ام.دی.اف ، اچ.دی.اف و
دوست محیط زیست

انواع چوب osb

Osb1: این نوع از تخته او اس بی مناسب برای استفاده در منزل می باشد.

OSB2: مناسب برای استفاده در سازه هایی که به عنوان باربری استفاده شده و یا در زیرسازی ساختمان ها محیط های مرطوب.

OSB3: نسبت به نوع های قبلی خود از تحمل و قدرت بالاتری برخوردار است.

OSB4: با ضخامت حدود 11 میلیمتر، بیشترین مقاومت را دارد و برای استفاده جهت پوشش دیوار، دکوراسیون داخلی و ساخت و ساز ساختمانی به کار گرفته می شود.

چوب osb

ضخامت تخته osb

فرایند تولید تخته osb به تخته نئوپان شباهت دارد و برای ضخامت تخته osb پوسته های چوب را در یک جهت مشخص بر روی صفحاتی فلزی قرار می دهند، سپس بعد از قرار گرفتن تحت فشار و حرارت زیاد پرس می شوند. در ساخت این تخته ها از چوب کاج و صنوبر استفاده می شود که رایج ترین ضخامت های آنان ۹، ۱۲، ۱۵، ۱۸ و ۲۲ میلی متر است.

وزن یک تخته او اس بی با ضخامت 18 میلیمتر در حدود 35 کیلوگرم می باشد.

بعضی از تخته های او اس بی که برای ساخت پوشش دیوارها، دکوراسیون داخلی و یا ساخت و سازهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ضخامتی در حدود 11 میلی متر می باشند.

 ابعاد ورق او اس بی

چوب او اس بی ورق هایی در ابعاد ۱/۲۲ × ۲/۴۴ متری می باشد در ضخامت های 9-11-15 و 18 میل می باشد

چوب او اس بی

ویژگی های چوب ضد آب OSB

1- مناسب برای هر محیطی اعم از مرطوب و خشک
2- محکم، با دوام، سبک و در برابر سوراخکاری و سنباده کشی پایدار است.
3- از همه مهمتر ارزان و سبک جهت ساختمان سازی

کاربرد چوب osb

کاربرد تخته OSB

از تخته او اس بی بیشتر در ساخت انواع دیوار های برشی، طبقه های ساختمانی، سازه های ال اس اف و همینطور سازه های چوبی استفاده می شود ولی بیشترین کاربرد آن در ساخت زیرسازی سقف های شیروانی و شیبدار که با پوشش شینگل می باشد است.

نمونه کاربرد های دیگر تخته osb

  • دیوار
  • طبقات
  • بام ها
  • سازه قاب فولادی
  • سازه قاب چوبی
  • ساخت حصار
  • بسته بندی یا قالب بتن
  • المان های حفظ حریم خصوصی

مصارف چوب او اس بی در زیرسازی و روکش سقف شیبدار شینگل، دکوراسیون داخلی، دیوار، کف پوش، صنعت مبلمان، کابینت، پارتیشن، تزئینات داخلی و…

osb2

مقاوم بودن تخته osb در برابر رطوبت

به علت نحوه ساختار تخته او اس بی،  این تخته در برابر رطوبت تغییر شکل نداده و در مقایسه با تخته های سه لایه برتری های زیادی دارد این تخته دارای جذب بسیار پایین آب و رطوبت است و در صورتی که رطوبت به آن نفوذ کند به این زودی تبخیر نخواهد شد. رطوبت در این تخته باعث خواهد شد میانه های ورم کند و باعث ایجاد رگه هایی بر روی شینگل سقف شیبدار شود، مقاومت تخته OSB در برابر رطوبت بستگی به مواد تشکیل دهنده آن خواهد داشت.

ورق او اس بی

تاریخچه تخته OSB

ورق او اس بی مخفف کلمه Oriented Stand Board که در مجموع می توان آن را تخته های چوب پرس شده نامید و یا در بعضی از کشورهای دیگر به نام (OSSB) او اس اس بی که مخفف کلمه Orieted Split Straw Board هستند نامیده می شوند.

در مجموع می توان آنها را تخته ورق های پرس شده در یک راستا معنی نمود ، البته ما در ادامه آنها را به همان نام متداول خود یعنی او اس بی می نامیم.

این محصول توسط Armin Elmendorf در کالیفرنیا در سال 1963 اختراع شد.

تخته OSB یک ماده با خواص مکانیکی مطلوب است که آن را مناسب برای کاربردهای باربری در ساخت و ساز می کند. در حال حاضر محبوب تر از تخته سه لا است، که 66 درصد از بازارجهانی در پنل ساختاری را به عهده دارد.

در حال حاضر تخته OSB عموما در کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه از قبیل : آلمان ، فرانسه ، کانادا ، آمریکا ، رومانی ، لهستان ، ترکیه و … ساخته می شوند و کشورهایی مانند چین و یا هند تا به حال موفق به تولید این محصول نگردیده اند ، هرچند که ظاهرا در کشور چین خط تولید اروپایی این محصول در حال راه اندازی می باشد .

تخته او اس بی ساخته شده از رشته های نازک چوب که پس از میکس شدن با نوعی وکس مخصوص تحت فشار حرارتی قرار گرفته و فشرده میشود.

تخته osb

قیمت تخته او اس بی

برای اطلاع از قیمت تخته OSB  و سقف شیبدار شینگل می توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با هزینه نصب و اجرای تخته OSB ، هزینه زیرسازی پنل او اس بی با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم ارائه شود. خرید ورق او اس بی را از نمایندگان معتبر انجام دهید تا ضمن مقایسه و انتخاب از بین موارد ارائه شده، گارانتی معتبر دریافت نمایید.
با ما در تماس باشید. 09199555290

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید.

اینستاگرام : saghfeshibdar_com@

تلگرام : saghfeshibdar_com@.

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا
تماس مستقیم