انواع خرپا در سقف شیروانی

اگر بخواهیم انواع خرپا در سقف شیروانی را نام ببریم باید اول تعریفی از خرپا بدانیم، خرپا به سازه ای مثلثی شکل گفته می شود که از کنار هم قرار گرفتن میله، لوله و یا پروفیل هایی باریک و نازک ساخته شده است. این سازه مقاومت بسیار بالایی در برابر تحمل وزن های سنگین و فشار دارد با این حال که نازک است.

از خرپا در ساخت انواع مختلفی از پل ها و سازه های گوناگون استفاده می شود همچنین از خرپا میتوان در ابعاد وسیع بدون داشتن ستون در وسط سقف استفاده نمود و بیشتر برای پوشش خرپا از ورق های گالوانیزه استفاده می کنند.

بیشتر مواقع ساختن خرپا در مدت زمان کمی انجام خواهد شد این سازه قابل اعتماد دارای وزن و هزینه ی بسیار کم است و مهم ترین ویژگی آن این است که در ساخت انواع خانه ها بدون داشتن ستون کاربرد دارد.

در واقع خرپا یک سازه فلزی و یا چوبی است که بسیار کاربردی بوده و از مواد مختلفی به شکل مثلث ساخته شده است و از آن برای اتصال اجزای یک ساختمان و همچنین اجرای سقف شیبدار استفاده می شود. خرپاها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم.

انواع خرپا در سقف شیروانی
انواع خرپا در سقف شیروانی

انواع خرپا در سقف شیروانی

  1. خرپای شیروانی
  2. خرپا تک شیب
  3. خرپا دو شیب
  4. خرپا هلالی یا قوس دار
  5. خرپا نردبانی
  6. خرپا چهارشیب یا کلبه ای
تعریف خرپا در سقف شیروانی
تعریف خرپا در سقف شیروانی

خرپای شیروانی

خرپای شیروانی از بارزترین نوع های خرپا می باشد و بیشتر از آن برای مقابله با جمع شدن زیاد برف و باران و همچنین تمیز نمودن خاک و غبار روی سقف شیروانی استفاده می شود.  به اضافه موارد ذکر شده از این خرپا برای تحمل بار زیاد سقف و پخش آن در قسمت های مختلف نیز استفاده خواهد شد.

مطالعه بیشتر  مزیت سقف شیبدار در خانه های شمال کشور

خرپا تک شیب

شکل این خرپا در سقف های شیروانی به شکل مثلث قائم الزاویه می باشد و یک قاعده به شکل تراز بر روی ستون های آن نصب می شود که به شکل تک شیب آب حاصل از بارش را به سمت پایین سقف هدایت خواهد کرد.

خرپا تک شیب
خرپا تک شیب

خرپا دو شیب

برای ساختن این نوع خرپا که به شکل مثلث متساوی الاضلاع پایه گذاری شده است (بیشتر خرپا های دو شیب به این شکل ساخته می شوند) باید قاعده را بر روی ستون های آن نصب کنیم. به طور معمول در این نوع خرپاها آب حاصل از بارش از دو سمت خرپا به سمت پایین سرازیر خواهد شد. و لازم به ذکر است ارتفاع این مدل از خرپا نسبت به مدل تک شیب کم تر است.

خرپا هلالی یا قوس دار

از انواع خرپا در سقف شیروانی این مدل خرپا هلالی است که بیشتر در ساخت سقف های شیروانی کاربرد دارد و همانند همان خرپای دو شیب می باشد با این فرق که به جای اضلاع مثلث، از یک قوس نیم دایره برای شیب آن بهره برده شده است که آب را به اطراف سقف هدایت خواهد کرد.

خرپا نردبانی

این نوع از خرپا صاف بوده و به شکل دوخط صاف و موازی ساخته خواهد شد و درون آنها را با سایر اتصال ها محکم خواهند کرد. همچنین برای بهره برداری بهتر از خرپا در قسمت پایین سقف های شیروانی از خرپا نردبانی استفاده می کنند به این شکل که خرپاهای نردبانی را به طور شیبدار بر روی ستون های سقف نصب می کنند. همچنین لازم به ذکر است که میتوان با ترکیب چندین خرپای نردبانی یک سقف شیبدار و یا چند شیب را برپا کرد.

مطالعه بیشتر  پوشش مناسب سقف شیبدار برای مناطق بادخیز
کاربرد خرپا
کاربرد خرپا

ساخت و نصب خرپا

در هنگام اجرای سقف شیبدار یک ساختمان قسمت آهن کشی و نصب خرپا مهم ترین و اساسی ترین بخش است در این هنگام اول خرپا بر روی ستون های ساختمان نصب خواهد شد و قسمت اتصال لوله ها به هم توسط مفصل وصل محکم می شود و بعد به مرحله ی قرار دادن و نصب سقف شیروانی بر روی خرپا ها می رسیم.

کاربرد خرپا در سقف شیروانی چیست؟

خرپا در سقف های شیروانی حکم همان تیرآهن را دارد و به آنها تیرهای خالی مشبک نیز می گویند، خرپا میتواند فشار و بار زیادی را تحمل کند و بیشتر برای ساخت پل ها در هر ابعادی استفاده می شوند.

همچنین خرپا سازگار با محیط زیست است و همچنین باعث افزایش بهره برداری از انرژی، پشتیبانی و تقویت چارچوب سقف است.

نصب و اجرا خرپا در سقف شیروانی
نصب و اجرا خرپا در سقف شیروانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با هزینه نصب و اجرای خرپا بر روی سقف شیبدار و هزینه زیرسازی با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم ارائه شود.

جهت اجرای شینگل و خرید و فروش شینگل با شماره ۰۹۱۹۹۵۵۵۲۹۰ تماس بگیرید.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اینستاگرام : saghfeshibdar_com@

تلگرام : saghfeshibdar_com@

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس مستقیم